Motoryzacja i zaufanie

wt., 2009-05-05 08:15 — Bartłomiej Opaj...

rozmowa z Dariuszem Muślewskim – dyrektorem Targów Techniki Motoryzacyjnej

 

Poprzednia edycja TARGÓW TECHNIKI MOTORYZACYJNEJ odbyła się w roku 2007. Minęły tylko dwa lata, ale
światowy przemysł motoryzacyjny wygląda dzisiaj zgoła odmiennie.

 

 To prawda, sytuacja jest diametralnie różna. Zwłaszcza ostatnie miesiące przyniosły ogromną przemianę przemysłu
 motoryzacyjnego na całym świecie. Gwałtowne i często bardzo duże spadki sprzedaży samochodów negatywnie
 odbiły się na producentach aut oraz ich dostawcach i kooperantach. I choć w Polsce ubiegły rok zakończył się
 rekordową ilością wyprodukowanych pojazdów, to ostatnie tygodnie 2008 roku zapoczątkowały poważne spowolnienie
 gospodarcze w całej branży, skutkujące m.in. ograniczeniami produkcji, zwolnieniami pracowników, a nawet likwidacją
 zakładów.

 

A motoryzacja to przecież jeden z największych sektorów naszego przemysłu ...

 

 ... oraz niekwestionowany lider eksportu. Z Polski do Unii trafia ponad 88 proc. eksportowanych samochodów
 osobowych i towarowo-osobowych oraz blisko 85 proc. części i akcesoriów. Przemysł motoryzacyjny w naszym kraju
 jest więc w decydującym stopniu uzależniony od europejskich rynków zbytu i bardzo negatywnie odczuł załamanie
 sprzedaży nowych samochodów w krajach UE. Tym bardziej cieszy fakt, że z naszego zaproszenia do udziału
 w TARGACH TECHNIKI MOTORYZACYJNEJ skorzystało aż tyle firm, a całe wydarzenie zapowiada się bardzo
 interesująco.

 

No właśnie, od sytuacji w branży przejdźmy do tegorocznych targów.

 

 Przez cztery majowe dni Poznań będzie miejscem, które na przekór widocznemu załamaniu i gospodarki, i sektora
 motoryzacyjnego, zgromadzi producentów, dystrybutorów i odbiorców produktów motoryzacyjnych, stając się
 największym i najważniejszym spotkaniem branży, okazją do zaprezentowania rynkowych nowości, szansą
 zacieśnienia współpracy z dotychczasowymi partnerami oraz pozyskania nowych klientów. Skrótowo tematykę targów
 można zawrzeć w czterech słowach: serwis, diagnostyka, części i akcesoria. Ale odwiedzający targi fachowcy
 doskonale wiedzą, że ofertę wystawców warto poznać dogłębnie i szczegółowo. A jest co poznawać, bo
 przedstawiciele 350 obecnych na targach firm z kilkunastu krajów w sumie zaprezentują produkty ponad 500 marek.
 Targowe ekspozycje przygotowane w pawilonach o powierzchni 19.000 m2 dostępne będą dla wszystkich
 profesjonalistów branży motoryzacyjnej w dniach od 7 do 10 maja.

 

Ekspozycje wystawców zwykle uzupełniał program seminariów i konferencji.

 

  Nie inaczej jest w tym roku. Wydarzenia te są świetnym źródłem aktualnych informacji, dlatego zawsze cieszą się
  sporym zainteresowaniem. W programie nie zabraknie tradycyjnych już konferencji i prezentacji, jak „Badania
  techniczne w Stacjach Kontroli Pojazdów” – organizowanej przez PZMot Poznań, oraz „Forum Warsztatowe” – cykl
  wykładów nt. nowych metod diagnostyki pojazdów przygotowany przez firmę Best Products. Skoro mówimy
  o targowych wydarzeniach, to dodam jeszcze, że tworząc formułę i program targów, współpracujemy z wieloma
  parterami. Wspomnę tu choćby o Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów czy Stowarzyszeniu Techniki Motoryzacyjnej,
  którego członkowie zaprezentują to, co w ich ofercie najnowsze i najciekawsze. Podobnie jak podczas poprzedniej
  edycji targów, tak i teraz pracował będzie warsztat samochodowy „na żywo” przygotowany przez miesięcznik
  „Nowoczesny Warsztat”. Z pewnością dużym zainteresowaniem cieszyć się będzie także DesignForum – warsztaty
  rysownicze dla młodych ludzi marzących o karierze stylistów samochodowych, przygotowane przez Wojciecha
  Sierpowskiego, polskiego jurora Car of the Year.

 

Do kogo kierowana jest oferta wystawców? Kogo szczególnie zapraszają Państwo do odwiedzenia targów?

 

  To bardzo szerokie grono motoryzacyjnych fachowców. Są wśród nich właściciele i pracownicy warsztatów
  samochodowych i stacji diagnostycznych oraz lakiernicy, są prowadzący stacje benzynowe i myjnie samochodowe.
  Targi odwiedzają właściciele sklepów i hurtowni motoryzacyjnych. Zapraszamy dealerów samochodów oraz komisy
  samochodowe i wypożyczalnie samochodów. Prezentowaną tu oferta na pewno zainteresują się również firmy
  transportowe i przedstawicieli samorządów lokalnych.

 

Czy poznańskie targi motoryzacji są więc wydarzeniem wyłącznie dla fachowców?

 

  TARGI TECHNIKI MOTORYZACYJNEJ na pewno tak, to klasyczny przykład imprezy typu business-to-business. Ale
  ofertę spotkań branżowych ponownie dopełnią organizowane już po raz trzeci POZNAŃSKIE SPOTKANIA
  MOTORYZACYJNE, a to już gratka dla wszystkich miłośników czterech kółek. Mimo, że sprzedaż nowych
  samochodów nie osiąga najwyższych poziomów – choćby na tle zachodnich sąsiadów, to Polska jest wciąż
  znaczącym rynkiem z dużym potencjałem. Dlatego też w weekend – od 8 do 10 maja – do targów technicznych
  dołącza wystawa samochodów. Zwiedzający mogą „pod jednym dachem” zobaczyć szeroka ofertę samochodów
  rodzinnych, luksusowych limuzyn, sportowych coupe, aut terenowych i pojazdów użytkowych.

 

Często można spotkać się z opinią, że rozwój komunikacji masowej, w szczególności internetu, stanowić będzie
w przyszłości zagrożenie dla targów. Czy podziela Pan te obawy?

 

  „Potrzeba fizycznego bycia wśród innych, bycia z innymi, obecność tam, gdzie jest tłum, gdzie są inni – żadna
  elektronika tego nie zastąpi” – tak pisał nieodżałowany Ryszard Kapuściński. I słowa te, mimo, że nie powiedziane
  w odniesieniu do targów, świetnie oddają potrzebę ich organizowania. Potrzebę kontaktu bezpośredniego,
  wykorzystania naszych wszystkich zmysłów. Tylko wtedy w relacjach międzyludzkich – także biznesowych – jesteśmy
  w stanie budować tak niezbędne zaufanie. Tak właśnie postrzegam przewagę targów nad innymi formami komunikacji
  marketingowej.

źródło: ttm.mtp.pl